doğum sonrası anne psikolojisi

Doğum sonrası anne psikolojisi hakkında annelerimiz ya da çevremizdeki kadınlar bazen bizi korkutabiliyor. Depresyona gireceğimizi, bebeğimizle ilgilenemeyeceğimizi, kötü hissedeceğimizi söyleyebiliyorlar. Duyduklarımız bizi endişelendirse de doğum sonrası annelerin çoğunda görülen psikolojik ve duygusal değişimlerin geçici olması içimizi rahatlatabiliyor. Lohusa psikolojisi genel olarak; doğumumuzun zorlu geçmesi, yorulmamız, hayatımızın tamamen değişmesi, güven eksikliklerimiz, bebeğimize bakamama endişesi vb. nedenlerle alt üst oluyor.

Doğum sonrası depresyon, yeni annelerin hemen hemen yarısında görülüyor. Ağlama nöbetleri, halsizlik, gerginlik ilk 1 haftada geçse de bazı annelerde 6 hafta boyunca sürebiliyor. Ben 2 kızımda da herhangi bir depresyon durumu yaşamadığım için şanslıyım herhalde.

Doğum sonrası depresyonun nedenleri olarak:

  • Hamileliğin sonlanması
  • Uykusuz ve yorucu geceler
  • Hastanede kalma süresinin uzaması
  • Fiziksel ağrılar
  • Yetersizlik hissi
  • Suçluluk hissi
  • Eski günler için kederlenmek
  • Görünüşünü beğenmemek
  • Aileden destek görememek
  • Maddi kaygılar gösterilebilir.

Doğum sonrası anne psikolojisi değişken olduğu için birkaç hafta içerisinde normalleşecektir. Eğer normalleşmez ise psikolojik destek almak gerekebilir. Lohusa psikolojisi, hem anne hem de bebek için tehlikelidir.

Doğum Sonrası Melankoli

Doğum sonrası melankoli, kadınların yaklaşık %85’inde görülüyor. Doğumdan sonraki ilk 1 haftada ortaya çıkan doğum sonrası melankoli durumu; uyku problemlerine, ağlama krizlerine, halsizlik ve baş ağrılarına, sinirlilik ve iştahsızlık hallerine, konsantrasyon bozukluklarına neden olabilir. 1 – 2 hafta içinde kendiliğinden kaybolan bu melankoli hali sırasında ailenin ve eşin desteğini almak çok önemlidir.

Doğum Sonrası Depresyon

Doğum sonrası depresyon da doğumdan sonraki 4 hafta içinde, herhangi bir zamanda görülebilir. Doğum sonrası melankoliden daha ciddidir ve uzun sürebilir. Doğum sonrası anne psikolojisi değişken olacağı için depresyon durumunu anlayışla karşılamak gerekir.

Doğum sonrası depresyon nedenleri genellikle hormonal değişimlere bağlıdır. Yeni bir hayatın başlamasının kaygısı, anneye yüklenen sorumlulukların artması depresyona neden olmaktadır. Doğumdan sonraki ilk 1 hafta içinde başlayan doğum sonrası depresyon, halsizlik, isteksizlik, sinirlilik, unutkanlık ve korku olarak kendini gösterir. Tedavi edilmezse panik atak, ağlama krizleri, bebeğe karşı ilgisizlik, uyku bozuklukları görülebilir.

Doktorlar, doğum sonrası depresyon vakalarının %5 oranında olduğunu söylüyor. Genç yaşta anne olanlarda, maddi durumu kötü olan annelerde depresyonun daha sık görüldüğünü söylüyorlar.

Doğum sonrası depresyonun tedavisinde psikoterapi ve antidepresan ilaçlar kullanılıyor. Ancak anne emziriyorsa elbette ilaç tedavisi yapılmıyor. Emzirmenin anneyi psikolojik açıdan mutlu ettiği bilindiği için doktorlar, sık sık bebeklerimizi emzirmeyi öneriyorlar.

Doğum Sonrası Psikoz

Doğum sonrası anne psikolojisi açısından en ciddi rahatsızlık doğum sonrası psikoz olarak görülüyor. Annelerin halüsinasyonlar görmesi ile kendini belli eden psikozun mutlaka tedavi edilmesi gerekiyor. son yıllarda sıkça görülen doğum sonrası psikoz durumunda anne bebeğe karşı takıntılı ve koruyucu hale gelebiliyor.

Genellikle doğumdan 2 gün ile 3 hafta içinde ortaya çıkan doğum sonrası psikoz, sıklıkla hastane ortamında tedavi ediliyor. 2 – 3 ay içinde anne tüm kaygılarından kurtuluyor. Başımıza gelmesini istemeyeceğimiz psikoz sırasında kesinlikle ailemizden ve eşimizden destek almamız gerekiyor.

Doğum Sonrası Anne Psikolojisine İyi Gelecek Öneriler

Doğum sonrası anne psikolojisi gerçekten çok kırılgandır. Doğum anı, bizlerin hayatında her şeyin tamamen değiştiği anlamına gelir. Bize bağlı bir canlı, muhtaç, her şey bizim elimizde… İş hayatımız, arkadaşlıklarımız, sosyal yaşamımız, hobilerimiz dahi etkileniyor bu durumdan. Dolayısıyla destek almamız gerekiyor. Eşimizin ve ailemizin yanımızda olması çok önemli. Ayrıca:

  • Kendimizi aşırı derecede yormamalıyız. Bebeğimiz uyurken biz de uyumalıyız.
  • Eşimizle vardiya düzeni kurmalı ve sorumlulukları paylaşmalıyız.
  • Emzirme döneminde beslenmemize dikkat etmeliyiz, mutluluk sağlayacak yiyecekler tüketmeliyiz.
  • Kendinizi halsiz hissediyorsanız yakınlarınızdan destek alarak bebek bakımında onlarla yardımlaşın.
  • Gücünüzü toplayabileceğiniz diyetler yapın. Doktorunuzun beslenme tavsiyelerine uyun.
  • Eşinizle kendinize özel vakitler yaratın. Yemeğe çıkın, sinemaya gidin, eve hapsolmayın.
  • Kendinizi iyi hissedeceğinizi düşündüğünüz şekilde giyinin, makyaj yapın.
  • Bebeğinizle birlikte sık sık yürüyüş yapın.
  • Spor yapın. Doğum sonrası anne psikolojisi açısından en büyük dostunuz egzersizler olacak.
  • Kendinize zaman yaratın. Eşiniz işten geldiğinde tek başınıza dışarı çıkın. Kuaföre gidin, alışveriş yapın, sahilde çay için, kitap okuyun…
  • Annenizle ve eşinizle sıkıntılarınızı paylaşın, onlara içinizi dökün.

Doğum sonrası ailenizin ve eşinizin desteği ile iş bölümü yaparak bebeğinizin tüm sorumluklarını almış olmaz, kendinize vakit ve alan yaratırsınız. Eğer depresyonunuz 1 haftadan uzun sürüyorsa, umutsuz ve mutsuz hissediyorsanız, bebeğinize karşı kin duymaya başladıysanız en kısa sürede doktorunuzdan yardım istemelisiniz.

PAYLAŞ
Önceki İçerikErken Doğum Belirtileri Nelerdir?
Sonraki İçerikNormal Doğum Belirtileri Nelerdir?
Doğayı, seyahat etmeyi, müzik ve dansı çok severim. Ama en çok da çocukları... Öğretmenlik bilgi ve deneyimlerimi anneliğime aktarmaya çalıştığım şu günlerde gözlemlediklerimi, araştırıp öğrendiklerimi, başardıklarımı ve çuvalladıklarımı sizlerle paylaşacağım… Umarım bu siteye göz gezdirirken hoş vakit geçirirsiniz.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here